Możesz uzyskać szybki dostęp do Internetu za pośrednictwem różnych usług, w tym:
cyfrowa linia abonencka (DSL)
kabel
światłowodowy
satelita
bezprzewodowy
Gdy kupujesz usługę internetową, pomaga ona zrozumieć różnice i wiedzieć, jakie pytania zadać.
Rodzaje szybkich usług internetowych
Jak szybki jest szybka?
Pytania, które należy zadać przy zakupie
Sprowadź pomoc
Rodzaje szybkich usług internetowych
Rodzaj dostępnej usługi internetowej zależy od technologii oferowanej przez lokalnych dostawców:
Cyfrowe linie abonenckie (DSL) przesyłają dane przez linie telefoniczne bez zakłócania usług telefonicznych. Lokalne firmy telefoniczne zwykle oferują usługę DSL, ale oferują ją również inni dostawcy usług internetowych.
Modemy kablowe zapewniają dostęp do Internetu za pośrednictwem linii kablowych bez zakłócania usług telewizji kablowej; Firmy kablowe świadczą tę usługę.
Usługa światłowodowa zapewnia usługi internetowe, telefoniczne i telewizyjne dostarczane jednocześnie za pośrednictwem jednej linii światłowodowej.
Satelitarny serwis internetowy jest dostępny w większości obszarów od dostawców usług telewizji satelitarnej. Ekstremalne warunki pogodowe mogą zakłócić pracę.
W niektórych obszarach dostępne są również bezprzewodowe opcje internetowe:
Mobilne usługi bezprzewodowe, często nazywane sieciami 3G lub 4G, są dostępne w firmach telefonii komórkowej. Dostęp do nich uzyskuje się za pośrednictwem urządzeń mobilnych lub komputera z wbudowaną lub podłączoną kartą lotniczą.
Naprawiony bezprzewodowy dostęp szerokopasmowy łączy dom lub firmę z Internetem za pomocą łącza radiowego między lokalizacją a wieżą dostawcy usług.
Wi-Fi są dostępne na wielu lotniskach, parkach miejskich, księgarniach i innych miejscach publicznych.
Jak szybki jest szybka?
Prędkości zależą od wielu czynników, w tym od tego, jakiego rodzaju usług używasz, jaki poziom lub poziom usług, które kupujesz, oraz od tego, jak zatłoczona jest twoja sieć i internet w jakimkolwiek momencie.
Zazwyczaj światłowód jest szybszy niż kabel; kabel jest szybszy niż DSL.
Prędkości są wyrażane w kilobitach (kbps) – tysiącach bitów na sekundę lub megabitach (Mb / s) – milionach bitów na sekundę.
Większość dostawców ma różne prędkości przesyłania i pobierania treści. Prędkości pobierania są zwykle szybsze niż prędkości wysyłania.
Niektóre procesy – takie jak oglądanie filmów w wysokiej rozdzielczości lub granie w gry wideo w czasie rzeczywistym – wymagają szybkiego połączenia, ale nawet podstawowe przeglądanie sieci jest szybsze.
Jeśli prędkość ma dla Ciebie znaczenie, zapytaj dostawców, jakich prędkości możesz się spodziewać.
Sieć jest pełna darmowych programów testujących szybkość, ale nie wszystkie testują prędkość w ten sam sposób. Jeśli sprawdzisz szybkość połączenia i nie osiągniesz swoich oczekiwań, zapytaj swojego dostawcę, dlaczego i czy możesz go poprawić.
Pytania, które należy zadać przy zakupie
Zapytaj dostawców:
Czy przysługuje ci zniżka, jeśli zamówię więcej niż jedną usługę od Twojej firmy?
Kupowanie pakietu usług od jednego dostawcy może być dobrym rozwiązaniem. Jednocześnie może to utrudnić zmianę dostawcy jednej usługi, jeśli jesteś związany umową długoterminową. Ponadto ceny promocyjne mogą mieć ograniczenia czasowe. Zapytaj, jak długo będą trwać i jakie będą koszty po promocji. Zdobądź to na piśmie.
Czy oferujesz jakieś promocje?
Specjalne ceny promocyjne mogą być kuszące, ale uzyskaj wszystkie szczegóły. Cena promocyjna prawdopodobnie nie obejmuje podatków, kosztu dodatkowego sprzętu ani dodatkowych opłat, takich jak opłaty aktywacyjne lub wcześniejsze opłaty za rozwiązanie umowy. Poproś dostawcę o wyjaśnienie jednorazowych, powtarzających się i specjalnych opłat, w tym podatków i opłat. Otrzymuj wszystkie te cytaty na piśmie.
Niektóre oferty są dostępne tylko online lub telefonicznie. Nawet jeśli musisz zamówić usługę online, najpierw skontaktuj się z dostawcą. Przejrzyj wszystkie informacje prezentowane na stronach internetowych, minimalne wymagania systemowe i zasady dotyczące drobnych druków. Przeczytaj całą umowę o świadczenie usług dla klientów i przekaż ją do przyszłego użytku.
Czy jest coś, co muszę wiedzieć o konfigurowaniu połączenia?
Niektóre promocje wymagają samodzielnego instalowania kabli, modemów, routerów, anten satelitarnych lub oprogramowania. Dowiedz się wcześnie, co musisz zrobić i czy wsparcie będzie dostępne przez telefon lub przez Internet, jeśli masz problemy. W celu rozwiązywania problemów pomocne mogą być tablice informacyjne na stronie producenta.
Jakich prędkości mogę się spodziewać?
Pamiętaj, że niskie ceny promocyjne mogą dotyczyć najniższych prędkości. Upewnij się, że wymienione prędkości pobierania i wysyłania są takie, jakich się spodziewasz, i jeśli istnieje okres próbny, aby przetestować usługę, aby sprawdzić, czy spełnia ona Twoje oczekiwania. Rzeczywiste prędkości transmisji zależą od wielu czynników, w tym od typu aplikacji i liczby osób korzystających z niej w tym samym czasie, i mogą być wolniejsze niż maksymalna potencjalna prędkość, którą reklamodawca wysyła.
Czy mogę zmienić plany przed wygaśnięciem mojej umowy?
Zapytaj o opcje i koszty związane ze zmianą planu, aby odzwierciedlić Twoje wykorzystanie.
Czy istnieje opłata za anulowanie?
Niektóre plany obejmują opłaty za wcześniejszą wypowiedzenie. Upewnij się, że rozumiesz, jakie są opłaty i jak są one obliczane przed zarejestrowaniem się.
Jeśli otrzymam usługę światłowodową, a następnie zdecyduję, że jej nie chcę, czy mogę wrócić do mojej starej usługi DSL? Jeśli zastanawiasz się nad usługą światłowodową, zapytaj dostawcę, czy przewody miedziane, które są używane do wykonywania połączeń telefonicznych, zostaną usunięte. Linie światłowodowe są w stanie przenosić połączenia, internet i usługi telewizyjne. Ale jeśli linie miedziane zostaną usunięte, możesz nie być w stanie wrócić do tradycyjnej usługi telefonicznej lub usługi DSL.
Do kogo mam zadzwonić, jeśli usługa zniknie?
Zapytaj, czy obsługa klienta lub wsparcie techniczne są dostępne 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu i czy to przez telefon czy Internet. Czy to jest za darmo?
Co się stanie, jeśli moja moc zgaśnie?
Skontaktuj się z dostawcą, aby dowiedzieć się, czy telefon i usługa internetowa będą dostępne w przypadku awarii zasilania. Usługi świadczone za pośrednictwem linii naziemnej lub DSL zwykle działają podczas krótkotrwałych przerw w zasilaniu, ale usługi świadczone za pośrednictwem kabla lub światłowodu mogą nie być. Pamiętaj, że Twój komputer potrzebuje baterii lub innego zasilacza do pracy podczas przerwy w zasilaniu.
Jakie środki bezpieczeństwa obejmuje dostawca i jaki jest koszt?
Niektórzy dostawcy usług internetowych oferują oprogramowanie antywirusowe i antyspyware z usługą, a czasami są bezpłatne. Zapytaj o to i wykonaj te inne czynności, aby zapewnić podstawowe bezpieczeństwo komputera.
Sprowadź pomoc
Jeśli masz problem z usługą internetową, najpierw skontaktuj się z usługodawcą, aby rozwiązać problem. Jeśli nie możesz uzyskać satysfakcji, rozważ skontaktowanie się z komisją użyteczności publicznej lub innym odpowiednim stanowym lub lokalnym organem regulacyjnym.